Uit de praktijk

Hoe zorg je ervoor dat de RI&E en  zo goed mogelijk op elkaar aansluiten? Hoe motiveer en stimuleer je gebruikers? Maak gebruik van deze 10 tips van brancheorganisaties.

 

10 tips uit de praktijk

  1. Bepaal de doelstellingen
    Bepaal vooraf, in samenspraak met alle betrokken partijen, goed wat je wilt bereiken met het instrument en wat er wel of juist niet wordt opgenomen. Neem daarbij de uiteindelijke gebruiker als uitgangspunt.
  2. Kijk en leer van anderen
    Steunpunt RI&E, , MKB Nederland, vakbonden en branchepartijen: allemaal hebben ze veel ervaring met het ontwikkelen van een branche RI&E en en men is zeker bereid om zaken en werkwijzen toe te lichten.
  3. Organiseer draagvlak en neem de tijd
    Door verschillende partijen tijdig te informeren, bijvoorbeeld door een keer aan te schuiven bij een overleg, kunnen eventuele onduidelijkheden vlot worden getrokken. Denk tijdig na over het proces van door de sociale partners.
  4. Sluit aan op de praktijk
    Start niet met de wetgeving, voorkom te lange toelichtingen. Maak de informatie vooral praktisch en snel toepasbaar met herkenbare voorbeelden uit de praktijk.
  5. Hou het simpel en gebruikersvriendelijk
    Zorg voor eenvoudige, begrijpelijke teksten en visualisaties. Vermijd ingewikkelde woorden en zinsconstructies, zodat alle gebruikers de informatie snappen en kunnen toepassen.
  6. Verbind de RI&E en de arbocatalogus
    Door een goede koppeling tussen de vragen uit de RI&E en de oplossingen in de arbocatalogus krijgt de gebruiker niet alleen inzicht in de risico’s, maar ook concrete voorstellen voor maatregelen om de risico’s te beperken.
  7. Investeer in een goed systeem en test met gebruikers
    Een intuïtief en goed werkend systeem is essentieel om gebruik te stimuleren. Er zijn hulpmiddelen waarmee branches en sectoren gratis hun eigen branche-instrument en -arbocatalogus kunnen ontwikkelen.
  8. Help, ondersteun en motiveer gebruikers
    Een steuntje in de rug helpt bedrijven bij het starten met een RI&E. Bijvoorbeeld door een helpdesk, workshops, coaches of regionale branchebijeenkomsten; men leert dan bovendien van elkaar en ziet dat anderen dezelfde uitdagingen tegenkomen.
  9. Maak de meerwaarde van arbo duidelijk
    Een actief is ook een investering in mensen, goed voor de bedrijfsvoering en de positie op de arbeidsmarkt. Veel brancheorganisaties kiezen ervoor de RI&E en in een breder kader onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld vakmanschap en duurzame inzetbaarheid, waardoor de voordelen beter worden gewaardeerd.
  10. Communiceer!
    Voor de meeste bedrijven is arbo geen core business. In de drukte van de werkzaamheden verdwijnt veilig en gezond werken daardoor al snel naar de achtergrond. Blijf de RI&E en arbocatalogus daarom regelmatig via verschillende communicatiemiddelen onder de aandacht brengen. Dit kan in nieuwsbrieven, tijdens bijeenkomsten, op de website, via social media en gewoon door in gesprek te gaan. 
Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de websitebeleving te verbeteren. Wij plaatsen cookies om de website te analyseren en te optimaliseren. Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en u relevantie content kunnen aanbieden.

Noodzakelijk
Functionele cookies zijn nodig om een website goed te laten werken. Deze cookies staan altijd aan. Hierbij wordt rekening gehouden met de privacy van de gebruiker.

Analytisch
Analytische cookies worden gebruikt om te meten en uit te vragen hoe een bezoeker de website gebruikt. Bijvoorbeeld welke pagina's veel bezocht worden. Deze gegevens gebruiken we om de website beter te maken. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de privacy van de gebruiker.

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites kunnen worden gebruikt om gebruikerservaringen efficiënter te maken. Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina’s worden weergegeven. Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Als je vragen hebt over de toestemming, vermeld dan het ID en de datum van de toestemming.