In een gezond bedrijf zijn werknemers positiever en productiever. De risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E) levert een actieve bijdrage aan een veilige en gezonde werkomgeving. Daarom is het verplicht voor bedrijven met personeel om een RI&E uit te voeren. Toch heeft ruim de helft van de MKB-ers geen RI&E!
Rol van intermediairs
Intermediairs, zoals brancheorganisaties, arbodiensten en verzekeraars, kunnen door hun directe contact met MKB’ers een belangrijke bijdrage leveren aan de bewustwording bij ondernemers van de verplichting én het belang van het uitvoeren van een RI&E. Bij het Beste RIE-dee zoeken we naar de beste, creatieve en aansprekende manieren om de RI&E zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen en daadwerkelijk uit te voeren.
Winnaars en genomineerden
De beste RIE-deeën zijn inmiddels beloond. De 10 genomineerden hebben hun RIE-dee voor de jury gepresenteerd. Juryvoorzitter Rik van Steenbergen maakte de winnaars bekend op dinsdag 4 november tijdens het event Veilig Werkt Beter.
Compilatie pitches genomineerden Beste RIE-dee van Steunpunt RI&E.
Winnaars prijs €25.000
- INretail
RI&E-naleving stimuleren door ondernemers concrete begeleiding te bieden. - WOS (Werkgeversorganisatie in de Sport)
Uitbreiden van het bestaande branche-instrument, inzet van sportbonden en aansluiting bij de bestaande campagne ‘Sportiviteit en Respect’, die zich richt op een veilig sportklimaat.
Winnaars prijs €15.000
- Balieplus
Verhogen van de RI&E-naleving middels RI&E-workshops. - Verbond Papier & Karton
Actief ondernemers benaderen en belonen. Waar nodig wordt begeleiding aangeboden in de vorm van een buddy. - Heleen de Vries Lentsch Advies en Opleiding
Een branche-overstijgend plan om de RI&E te stimuleren via alle betrokken partijen, zoals verzekeraars, branche organisaties en de KvK.
De 5 andere genomineerden voor het Beste RIE-dee zijn:
- 360 Veiligheid B.V.
MKB-ondernemers aanspreken en motiveren via de RIE-box. - andSafety B.V.
Ontwikkeling van een app waarmee samenwerken aan de RI&E leuker en gemakkelijker wordt gemaakt. - FCB (Welzijn, Jeugdzorg en Kinderopvang)
RI&E-naleving stimuleren via een virale campagne en een beloning. - PreventPartner
RI&E een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering maken en best practices verspreiden. - Vonken & Doen in Arbeid & Gezondheid
Een communicatieconcept om aandacht voor de RI&E te vragen via ondernemersverenigingen.
De winnende ideeën:
- Dragen actief bij aan een hoger aantal uitgevoerde RI&E’s
- Dragen bij aan de bekendheid van de verplichting een RI&E te maken
- Zijn primair gericht op MKB
- Realiseren zoveel mogelijk bereik en effect in verhouding tot de investering